کریدور و لابی آسانسور

کریدور و لابی آسانسور

لابی آسانسور بخش محمی از یک ساختمان است. شسی های احضار آسانسور بر روی درب و یا دیواره های مجاور نصب می شوند. در یک ساختمان بزرگ کلیدهای گردان برق اضطراری در صورتی که تعبیه شده باشد را مشاهده میکنید. هر تازه وارد به ساختمان باید از این ابزار ها اگاهی کامل داشته باشد.در یک مرکز فرماندهی  حریق باید قسمت های زیر را پیدا کرد و طرز استفاده از هر کدام را دانست.

– تابلوی موقعیت آسانسور

– تابلوی حریق

-تابلوی کلید گردان برق

-سوییچ کنترل از راه دور

همه موارد فوق و سایر بخش ها به ساکنین کمک میکند تا آمدن متخصص حریق را کنترل کنند.در صورتی که برای اقدام در شرایط اضطراری آسانسور احضار کرده باشیم بسیاری از بخش های فوق می توانند در عملیات نجات یا خارج کردن افراد مبحوس در کابین آسانسور  به ما کمک کنند.

در اینجا انواع شستی های مورد استفاده توسط مردم برای احضار کابین آسانسور در لابی را بررسی میکنیم.

تنها 2 نوع از این ها در دنیای آسانسور استفاده می شود:

-شستی میکانیکی که با فشردن آن حرکت رو به داخل انجام میشود و موجب ایجاد یک اتصال بیمتالی میشود که حاصل آن احضار کابین آسانسور به طبقه میشود.

-شستی الکترونیکی که نخستین بار توسط شرکت اتیس در new yourkبه کار گرفته شد.

با لمس کردن این کلید حرکتی در آن ایجاد نمیشود اما از بار الکتریکی  استاتیکی برای احضار آسانسور استفاده می شود. این کار با ذخیره ی بار لازم روی سطح شستی و با اعمال

فاصله ی کوچکی در بار که توسط شخص اجرا می شود انجام میگیرد. این مدل شستی ها در ایران به شستی های لمسی یا تاچ معروف هستند.برای بررسی عملکرد این شستی ها  نادرست بود تصور این بود که گرمای انگشت عامل عمل کردن کلید آسانسور و بع حرکت در آمدن کابین آسانسور می باشد . امروزه ما حقیقت ماجرا را میدانیم و میتوانیم با اطمینان این تفکر نادرست را کنار بگذاریم.
نام گذاری آسانسور ها مطابق دستور العمل ایمنی 17.1 آسانسور ها و معمولا از سمت چپ و در جهت چرخش عقربه های ساعت انجام میگردد علامت گذاری آنها هم باید به همین صورت باشد مهمترین نکته که باید مد نظر قرار بگیرد این است:شروع نامگذاری آسانسور چیست؟ امروزه امکانات بیشتری به شستی ها اضافه شده

<امکان دوبلکس کردن>

– 2 آسانسور مجاور هم را میتوان بایک شستی کنترل کرد به این ترتیب که با فشار دادن کلید هر کابین آسانسوری که نزدیکتر میباشد به احضار جواب میدهد <البته این کار با هماهنگی تابلو فرمان آسانسور انجام میگیرد یعنی این که برای فعال کردن این  امکان باید تابلو را هم باید دوبلکس کرد.>

 وجه مشترک همه این شستی ها این است که در مقابل حریق  خوب عمل      نمکنند.نتیجه این کلید ها در اثر حرارت بالا ذوب میشوند و تغییر شکل میدهند.

                            پرداخت و اجزای داخلی کابین آسانسور

صفحه کلید داخل کابین آسانسور

داخل  هر اتاقک یا کابین آسانسور یک صفحه کلید وجود دارد که از چند بخش مختلف تشکیل شده این شستی ها معمولا در اندازه های 1 و2 متری با جنس استیل  و یا المینیوم  در بازار ایران موجود است.

شستی های طبقات :  اگر به صورت مثال در یک ساختمان 6 طبقه با یک لابی و 2 طبقه زیر زمین بر روی پنل با همچین شاخص هایی روبرو هستیم.

-2

-1

G

1

2

3

4

5

6

یه کلید برای فن که معمولا به صورت 0-1میباشد. برق پشت این کلید به صورت معمول 220 ولت می باشد سیم کشی این کلید باید با سیم 1 انجام شود اتصالی پشت این کلید می تواند باعث آتش سوزی شود کلید فن را می توان با چراغ های کابین آسانسور سری کرد یعنی با باز شدن درب چراغ ها و فن با هم روشن شود و 30 ثانیه بعد از پیاده کردن مسافر باهم خاموش گردد.

نمایشگر

در ساختمانهای بلند مرتبه میتوان از نمایشگر ال سی دی استفاده این نمایشگر ها با  قابلیت پخش تصویر و فیلم در ابعاد 6″ – 8″ – 9″ و  12″ در بازار موجود است.

نوع دیگر این نمایشگر ها 7 سگمنت است با 3 رنگ آبی – سفید – قرمز  موجود است .

DO – DC

در آسانسور های تمام اتوماتیک با این 2 شاخصه روبرو می شویم که به معنی باز کردن سریع درب و بسته شدن سریع درب می باشد.

کلید ارتباط با لابی

با فشار دادن این کلید در موقع اضطرار می توان با لابی من ارتباط گرفت.

توقف اضطراری

شستی های قدیمی دارای این کلید بودند ولی به علت استفاده بی دلیل این گزینه برداشته شده.

چشم الکترونیکی

برای  جلوگیری از برخود مسافر با دیواره چاهک آسانسور  استفاده می شود و در 2 نوع در بازار موجود است.

چشم الکترونیکی پرده ای

چشم الکترونیکی نقطه ای

اگر چه فضای داخل کابین آسانسور جعبع نسبتا کوچکی به نظر میرسد ولی  کابین شامل وسایلی است که برای ایمنی مسافر بسیار محم است برخی موارد دیده میشوند و برخی از انان نه.

در برخی از آسانسور های خارجی در سقف آن دریچه فرار اضطراری وجود دارد. در  بعضی از کابین ها این خروجی  در بخش پشتی کابین واقع شده است.

تزئینات کابین آسانسور

در بخش پایانی نگاهی به دکوراسیون داخلی کابین آسانسور داریم.

تزئینات کابین در چند بخش انجام میشود.

کف:

بیشتر کابین های امروزی با کف سنگ تزئین میشوند سنگ هم زیبایی بیشتری دارد و هم بسیار مقاومتر از متریال های دیگر می باشد مانند<سرامیک و کفپوش>

بدنه:

ام دی اف

استیل

ترکیب ام دی اف و استیل

تعداد زیادی طرح از این متریال ها در سایت steelkaran.com موجود است .

با وجود به بازار آمدن استیل های رنگی دکوراتیو در حال حاضر بهترین گزینه برای تزئینات کابین آسانسور استیل می باشد.

سقف لیزر خورده

طرح های سقف را در سایت مشاهده کنید.

دستگیره استیل

 

در دو مدل روکار و تو کار موجود است.

 

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای