تزئينات کابین آسانسور در آسانسور های هیدرولیک

    تزئينات کابین آسانسور در آسانسور های هیدرولیک

تا اوایل قرن بیستم آسانسورهای هیدرولیک رکن اصلی حرکت در افلب ساختمانهای بلند را تشکیل میدادند.با ثبت اختراع ترمز ایمنی توسط اوتیس و نیز جایگزینی سیم بکسل بجای طناب ستاره اقبال آسانسورهای کششی بخصوص در ساختمانهای بلند شروع به درخشش نمود.

پمپ های هیدرولیکی آسانسور ها بسیار مقاوم وقابل اطمینان بودندبطوری که طول سالیان کارکرد عموما بدون نیاز به سرویس دارای کارکرد مناسب هستند .نکنه ای که در این میان بسیار قابل اهمیت است انتخاب درست پمپ های هیدرولیکی و سازگاری آن با سیستم می باشد.

میزان جریان خروجی پمپ و نیز حداکثر فشار تخلیه از شاخصه هایی از قبیل وزن کابین آسانسور با احتساب تزئینات کابین آسانسور وزن پیستون ها به اضافه ظرفیت کابین آسانسور ارتفاع و طول مسیر حرکت کابین آسانسور و دئر نهایت شتاب تبعیت میکند.

بکار گیری روغنی با غلظت بیشتر سبب خواهد شد پمپ نتواند بطور مناسب مکش روغن را انجام دهد و این امر نهایتا منجر به کارکرد نامناسب در حرکت بازسازى کابین آسانسور میشود بخصوص در فصل سرما .از طرف دیگر بکارگیری روغن با غلظت کمتر نیز سبب خواهد شد که پمپ از محدوده عملکرد خود فراتر رفته و صدمه ببیند.

سر و صداهای غیر معمول

هنگامی که حرکت  تزئينات کابین آسانسور با صدا همراه باشد معمولا پمپ هیدرولیک اشکال دارد پمپ های  مارپیچی بالانس بوده و قادر هستند که با سرعت های زیاد و ارتعاش که همراه باشند پمپ معمولا به نوسانی جزیی در فشار روغن را موجب میشوند بعلت طراحی و ساخت دقیق حالت نوسانی فشار در پمپ های trtple worm pump  حداقل است و معذالک گاهگاهی پیش میاید که این نوع پمپها نیز ایجاد ارتعاش زیاد و از نوسانات فشار روغن داشته و صدا ایجاد نماید.

شیر اضطراری برقی 

علاوه بر شیر اضطراری که بر روی پاور یونیت  تعبیه گردیده و بصورت دستی توسط سرویس کار فعال میگردد شیر اضطراری برقی نیز میتواند در هنگام قطع برق مورد استفاده قرار بگیرد تا مسافر حبس شده در نوسازى کابین آسانسور را نجات دهد. بسته به این که جک داخل زمین مدفون شده باشد و یا بیرون کار گذاشته شده باشد شیر ایمنی در پایین و یا بالای جک نصب میشود و عملکرد این شیر به این ترتیب است که حجم عبوری روغن را کنترل میکند و در صورتی که کابین آسانسور سرعت بیش از حد مجاز تعریف شده بگیرد ویا اینکه شلنگ هیدرولیک آن پاره بشود باعث قطع عبور روغن و توقف بازسازى کابین آسانسور می شود.

فعال شدن شیر ایمنی در جک ها موجب توقف تدریجی و بدون شوک به آسانسور میگردد.این شیر ها در کارخانه سازنده تست میشوند و بعد از تنظیم نهایی تحویل نصاب میگردد.این تنطیم بر اساس سرعت نامی 3/. متر بر ثانیه حرکت تزئينات کابین آسانسور انجام میشوند .از طرفی به لحاظ حفظ استانداردهای ایمنی ضروری است علاوه بر شیر ایمنی جهت مراقبت از شل  شدن و پارگی سیم بکسل ها از سیستم پاراشوت نیز استفاده شود . در روش غیر مستقیم همواره جک کنار و یا پشت بازسازى کابین آسانسور استقرار می یابد. برای تزئینات و بازسازی کابین آسانسور های هیدرولیک همواره باید با سرویس کار این نوع آسانسور ها مشورت نمود تا اطلاعات کلی در مورد جک و نحوه کار آنها داشت.

شوک گیرGEARED MOTOR DEVICE

وسیله ای است که در محل یکی از شیر های اصلی بوده و به لحاظ اینکه فعال شدن آن بتدریج انجام میشود و عملکرد آن بنحوی است که حجم عبوری از آن وابستگی به غلظت و درجه حرارت روغن ندارد لذا تاثیر آن عملکرد یکنواخت و حذف شوکهای ناشی از استارت و ایست آسانسور میباشد . این شیر به نوعی طراحی شده است که فشار تولید شده از استارت  و ایست کابین آسانسور میباشد. این شیر ها به نوعی طراحی شده اند که حداکثر فشار تولید شده توسط پمپ هرگز در سیستم بیش از 140 درصد فشار نامی آن نگردد.

سازگاری مناسب بین پمپ و روغن

روغن استفاده شده در آسانسور های هیدرولیک باید با مواد پمپ سازگاری داشته باشند بعضی از روغن ها که دارای مواد ضد استهلاک  و یا ضد آتش سوزی هستند ممکن است بر فلز و قطعات تاثیر بگذارد .با توجه به مطلبی که در مورد روغن های مناسب تشریح گردید استفادهاز روغن های زیر توصیه میگردد.

SHELL TELLUS 46

بهران هیدرولیک 68

پارس هیدرولیک اتوماتیک 68

پارس بابک 46

مقاومت در برابر خورندگی

روغن  مناسب برای آسانسور های هیدرولیک باید از قطعات در برابر خورندگی حفاظت نماید . در اثر نوسانات حرارتی و نیز مجاورت با هوا روغن بتدریج رطوبت را به خود جذب میکند . عموما برای اجتناب از این امر توصیه میگردد کلیه روغن های مورد استفاده جهت آسانسور های هیدرولیک دارای ضد زنگ و ضد اکسیداسیون باشند.

خصوصیات ضد کف کردن

بر اثر شرایط محیطی هوا با روغن مخلوط شده و منجر به تولید کف میگردد. این مشکل با افزودن مواد ضد کف تا حدودی بر طرف میشود مواد یاد شده باعث کاهش کشش سطحی روغن شده و منجر به جدا شدن ذرات هوا از روغن می گردند. لذا با توجه به انچه که اشاره گردید تمیز نگاهداشتن روغن وحفاظت از آن در قبال ذرات و غبار بخار اب حائز اهمیت است و در عملکرد آسانسور تاثیر مستقیم دارد.

بررسی علل فشار کم روغن در آسانسور های هیدرولیک

در صورتی که فشار روغن کم باشد وحرکت نوسازى کابین آسانسور با اختلال رو برو باشد باید:

ورودی پمپ را بررسی نمایید احتمال مسدود شدن آن وجود دارد.

احتمال خرابی شیر وجود دارد از صحت عملکرد شیر اطمینان حاصل کنید.

احتمال دارد شاخص غلضت روغن زیاد باشد.

احتمال دارد دمای روغن بسیار پایین باشد.

احتمال دارد حجم روغن در مخزن پایین باشد.

احتمال دارد گردش موتور در جهت مخالف باشد.

احتمال خرابی پمپ محتمل می باشد.

احتمال دارد تسمه بر روی قرقره در زمان کارکرد دچار سرخوردگی می گردد.

 

در این مقاله سعی شد نکاتی در مورد آسانسور های هیدرولیک نحوه کار آن و تزئینات کابین آسانسورهای هیدرولیک بیان شود باشد که برای شما مفید واقع شود.

کابین آسانسور هیدرولیکی

برای دیدن گالری کابین ها بهwww.steelkaran.comمراجعه کنید.

 

 

با تشکر

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای