داخل کابین آسانسور

                                    داخل کابین آسانسور

کابین <تزئینات داخل کابین آسانسور>

مبحث کلیدی

درون کابین آسانسور بخشی از مبلمان ساختمان محسوب می گردد و باید با طرح بنا هماهنگ باشد . تزئینات داخلی کابین آسانسور  معمولا از جنس استیل .فرمیکا و یا ترکیب هر دوی آنهاست البته امروز از مواد نسوز پلاستیکی -شیشه و متریال مشابه نیز استفاده میشود.ائینه و دستگیره نیز میتوان بخشی از تزئینات داخلی کابین آسانسور محسوب کرد.در بعضی از کابین ها از زواره ها و پاخورهایی از جنس استیل چوب و المینیوم استفاده می شود.

عموما چراغ ها و فن بر روی سقف اصلی کابین نصب میگرد. در بسیاری از مواقع سقف اصلی توسط سقف کاذب که آن نیز از تنوع طرح های مختلف و جنس های متفاوت برخوردار است .

برای کف آسانسور از سنگ .سرامیک-لمینیت – ورق های فلزی استفاده میشود البته عموما از سنگ های گرانیت استفاده میشود.

اصلاعات و علائم هشدار دهنده نیز بر روی دیوار کابین آسانسور نصب میشود. این علائم شامل شماره شناسایی اسانسور-پلاک ظرفیت و غیره می باشد.

کنترل دیداری

سرویسکار آسانسور در هر دوره بازدید می بایست مواردی را در کابین آسانسور بازدید نماید که شامل:

روکش داخل کابین آسانسور بازدید شده و شکستگی و له شدگی آن را مورد دقت قرار دهید. پاخورها و زواره های داخلی بررسی و کنترل شود .ایا ائینه سالم است و لبه تیز ندارد؟دستگیره آسانسور باید تست استحکام بشود دستگیره نباشد شل باشد. سقف آسانسور باید چک شود  و اگر مشکلی از نظر استحکام و روشنایی دارد باید سریعا رفع شود.

کنترل تنظیمات

در صورت هر گونه خرابکاری صدمه به کف و بدنه شکستگی آئینه و دستگیره باید سریعا نسبت به ترمیم و یا تعویض آن اقدام کرد . مقوله دکوراسیون داخلی کابین آسانسور با تعمیرات آسانسور کاملا جدا از هم می باشد و شرکت هایی در ضمینه بازسازی کابین آسانسور فعالیت میکنند مانند شرکت استیل کاران که بصورت تخصصی فقط در ضمینه دکوراسیون آسانسور فعالیت دارند برای بر طرف کردن این مشکلات باید با این نوع شرکت ها تماس گرفته شود تا از متخصص این رشته در برطرف کردن مشکل کمک گرفته شود.

نظافت:اگر تزئینات کابین آسانسور از جنس استیل میباشد برای نظافت آن از استیل پاک کن مخصوص استفاده کنید.برای تمیز کردن سیل درب که حتما باید در هر بازدید انجام شود از جارو برقی صنعتی استفاده کنید.

کنترل روشنایی کابین:

روشنایی کابین آسانسور طبق استاندارد باید 50 لوکس در کف آن باشدحداقل 2 عدد لامپ احتاج است تا این مقدار روشنایی را تامین کند.شدت و روشنایی کابین آسانسور باید کامل و در حد کافی باشد .

تهویه کابین

هوای داخل گابین در موقع کارکرد باید مناسب افراد داخا آن باشد جهت تخلیه هوای کابین در بالای سقف از یک دستگاه فن استفاده میشود جهت سهولت کار میتوان فن را در مدار اتوماتیک قرار داد تا در صورت حرکت کابین فن روشن و با خارج شدن مسافر خاموش شود فن باید سالم و بدون صدا باشد. در هر بازدید با خاموش و روشن کردن کلید فن از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید.

فتوسل درب کابین

برای ممانعت از برخورد مسافر با درب آسانسور چشم الکترونیکی نصب میشود.چشم الکترونیکی اگر مانعی جلوی آن قرار بگیرد باز میشود.برای اطمینان از عملکرد چشم اکترونیکی کابین را در یک طبقه متوقف کرده پس از آن طبقه و کابین مانعی جلوی فتوسل قرار بدهید سپس شاستی یک طبقه را فشار دهید کابین نباید حرکت کند.

حرکت و توقف کابین در طبقات

حرکت نرم هنگام شروع بکار و توقف کابین در تراز هر یک از طبقات از اهمیت زیادی برخوردار است .

توقف همسطح آستانه درب کابین با طبقه: این عملکرد در اثر کارکرد صحیح قطعات و اجزا آسانسور محقق شده  و باعث سهولت در خروج و ورود مسافرین می شود.

شستی های انتخاب طبقات در داخل کابین 

شستی های انتخاب باید مطابق استاندارد باشد .شستی ها معمولا از نوع فشاری هستند امروز در برخی موارد از انواع لمسی نیز استفاده می شود.شستی ها دارای چراغ نشانگر ثبت احضار هستندکه به محض فشار دادن روشن میشود.

کنترل عملکرد:با فشار دادن تک تک شستی ها از عملکرد الکتریکی آنهاو ساختار فیزیکی هر یک اطمینان حاصل کنید.

شستی D.C door close

شستی d.c در درب های تمام اتوماتیک استفاده شده و با فعال شدن آن زمان بسته شدن درب از تابلو حذف می شود و در هنگامی که درب کاملا باز است با لمس شستی فوق باید درب شروع به بسته شدن بکند.

شستی DO door open لمس این شستی باعث برگشت و تغییر جهت درب هنگام بسته شدن می شود.

شستی آلارم:با فشار دادن آلارم علائم هشدار و خبر رسانی از داخل کابین آسانسور به خارج از آن ارسال میگردد.

سیستم اینتر کام:طبق استاندارد در ساختمانهای عمومی یا ساختمانهای بلند مرتبه در شرایط اضطراری لازم است با افراد داخل کابین آسانسور ارتباط برقرار شود.این ارتباط تلفنی باید 2 طرفه باشد با فشار دادن یک کلید ارتباط کلامی با نگهبانی برقرار میشود این سیستم به طور مستقل دارای بلند گو و میکروفن می باشد و حتی در صورت قطع برق با باطری قابل شارز کوچکی که داخل جعبه آن نصب شده است کار میکند.

دستگیره و ائینه 

دستگیره ای با مقطع گرد یا تخت حداقا بر روی یکی از دیوارهای تزئينات کابین آسانسور ترجیحا در عقب با سطحی صاف با فاصله ای حداقل 20 میلی متر از کنار دیواره و در ارتفاع 90 سانت از سنگ کف کابین آسانسور نصب می شود تا مسافرین سالمند برای حفظ تعادل از آن استفاده کنند.ائینه نیز بروی یکی از دیواره ها ترجیحا دیواره عقبی و بالای دستگیره نصب میشود ائینه به صورت نیم قد و یا تمام قد می باشد ائینه مورد استاندارد می باشد و توسط آن فضای کابین بخصوص کابین های کوچک به صورت مجازی بزرگتر به نظر می ایند تا مسافرین در کابین آسانسور احساس کمبود جا نکنند. 

تزئينات كابين آسانسور

بازسازى كابين آسانسور

نوسازى كابين آسانسور

روكش استيل درب آسانسور

سنگ كف آسانسور 

 

 

 

با تشکر

استیل کاران

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای